De strijd van de geblesseerde wielrenner: Een bewegingsketen van zorgen

Als gepassioneerde wielrenner ken je de angst, frustratie en wanhoop die gepaard gaan met een blessure als geen ander. De fiets, die de weg naar vrijheid is en je je toevluchtsoord bij stress,  kan plotseling veranderen in een bron van pijn en verdriet. In de moderne aanpak van overbelastingsblessures wordt het concept van de kinetische keten omarmd. Dit is een reeks van verbonden gewrichten en spieren die samenwerken om beweging te produceren. Bij wielrennen is de kinetische keten van de onderste ledematen van bijzonder belang. In een ideale wereld, zonder trainingsfouten en vervelende externe factoren zoals een verkeerde fietsafstelling (Bikefit), zouden jouw eigen factoren, oftewel, jouw fietsbiomechanica de voornaamste oorzaak moeten zijn van de fietsgerelateerde overbelastingsblessures en pijn waar je nu mee te maken hebt.

Drieledige dreiging

Ze vormen een drieledige dreiging die jouw fietsplezier kan beïnvloeden. De eerste dreiging is het bewegingspatroon van de kinetische keten van de onderste ledematen. De kinetische keten is een reeks van verbonden gewrichten en spieren die samenwerken om beweging te produceren. Een disfunctie in deze keten kan leiden tot blessures aan bijvoorbeeld de lage rug of knieën. De spieren in de kinetische keten werken samen om de fietsbeweging te coördineren (nummer 2: neuromusculaire controle). Als één spier of gewricht niet goed functioneert, kan dit de belasting op andere delen van de keten vergroten, wat leidt tot blessures. Bijvoorbeeld, het correct gebruiken van je bilspieren tijdens het fietsen kan een uitdaging zijn, wat kan resulteren in onvoldoende positie houden van onderrug en een knie die naar binnen valt tijdens de pedaalslag (knievalgus). Dit verandert jouw geliefde fietstochten in een bron van kniepijn of frustrerende lage rugklachten (nummer 3: fietstechniek)

Maximale strekking is de sleutelpositie van het bikefitten. De maximale strekking is normaliter tussen de 35 en 40 graden. De druk op de knieschijf lijkt te worden geminimaliseerd bij het kiezen van een hogere zadelpositie, bij een maximale kniestrekking van 30 tot 35 graden.

Fietsen vanuit de voorzijde bekeken. Overmatige naar binnen draaien van de knie verhoogd het risico op het ontstaan van diverse knieblessures. Het verbeteren van de lijn tussen heup, knie en voet kan leiden tot een vermindering van de klachten.

Samenvatting

De kinestische keten, gebrekkige fietstechniek en verminderde neuromusculaire controle vormen een drieledige dreiging die jouw fietsplezier kan beïnvloeden.

Deze blessures hebben dus alles te maken met hoe je beweegt op de fiets. Het is dus handig om overbelastingsblessures op de fiets te bekijken vanuit hoe je lichaam beweegt tijdens het fietsen. 

Maak je echter geen zorgen; je bent niet alleen in deze strijd. In de volgende delen van deze serie gaan we dieper in op de specifieke biomechanische aspecten van jouw zorgen, geven we praktische tips voor blessurepreventie en verkennen we mogelijke oplossingen om de fietsende kinetische keten in harmonie te brengen Samen met een ervaren sportfysiotherapie kunnen we jouw zorgen omzetten in een route naar herstel en verbetering. Blijf ons volgen voor meer inzichten en ondersteuning in de wereld van fietsbiomechanica en blessurepreventie! De volgende blog gaat over kniepijn.

Links