4 stellingen over lage rugpijn

Het wordt beweerd dat lage rugpijn meer kost dan kanker en diabetes behandelingen gecombineerd. In de Westerse landen heeft lage rugklachten daarmee een grote invloed op mensen en op de maatschappij.  Slechts een klein gedeelte van de mensen met rugklachten is verantwoordelijk voor een groot gedeelte van de kosten. Bijna iedereen zal eens lage rugpijn ervaren in zijn leven. Gelukkig ervaren de meeste mensen een verbetering van de symptomen binnen twee weken en 85%  is volledig herstelt binnen 3 maanden, vaak zonder behandeling. 

Slechts een klein aantal mensen ontwikkelen langdurige en beperkende klachten. In dit blog bericht doen we 4 uitspraken die wellicht verwarrend kunnen zijn en we reiken enkele strategieën aan om de pijn beheersbaar te maken.

1. MRI-scans worden steeds meer gebruikt terwijl ze vaak niet helpen.

Zowel zorgprofessionals alsook cliënten willen graag een MRI-scan van de rug om ernstige oorzaken uit te sluiten of om aan te duiden wat de oorzaak van de klachten is. Het is echter zo dat scans in slechts een klein gedeelte van de gevallen (<5%) een echte belangrijke oorzaak aantonen van de lage rugklachten.

Sterker nog; er is de verdenking dat scans het in sommige gevallen erger maakt. Dit komt omdat scans altijd wel “iets” laten zien. Veel scan’s laten wel iets zien dat ernstig klinkt, zelfs al zijn deze vrij normaal en zijn ze geen verklaring voor de klachten die iemand ervaart. Bijvoorbeeld bulging discs en degenereerde tussenwervels, die veel overeenkomsten hebben met grijze haren en rimpels. Ze komen meer voor terwijl we ouder worden zonder dat het gevaarlijk is.

Helaas wordt mensen vertelt dat deze zaken betekenen dat hun rug beschadigt is en dit kan leiden tot verdere angst en spanning,  of er voor zorgen dat cliënten verder het medisch circuit ingaan. Daarom zou je twee keer na moeten denken voordat je een scan aanvraagt.

Een kort consult bij je huisarts of fysiotherapeut is vaak genoeg om te bespreken of een scan echt nodig is of niet. Realiseer je dat een scan nog altijd kan. Tot slot bedenk je, dat hetgeen dat de radioloog zal opschrijven over je scan soms beangstigend is, maar niet alles wat de specialist opschrijft is een verklaring van de klachten die je voelt.

2. Fysieke activiteiten kunnen pijnlijk en beangstigend zijn – echter ontwijken van belasting is vaak een slecht idee.

Lage rugklachten kunnen vaak starten met een beweging zoals tillen, draaien of tuinieren. Wanneer iemand veel pijn heeft, dan is rusten een begrijpelijke strategie. In de eerste paar dagen kan het vermijden van bewegingen de klachten verminderden, zoals ook bij andere blessures zoals een verstuikte enkel. Op de lange termijn is het echter onverstandig. Divers onderzoek heeft aangetoond dat actief blijven en je algemene dagelijkse activiteiten weer opbouwen beter heelt dan langdurige rust. Ondanks dat bewegen uitdagend zal zijn en in eerste instantie wellicht ook pijnlijk is het verstandig om beetje bij beetje weer in beweging te komen. 

Je activiteiten weer opbouwen is veilig en op de lange termijn ook beter voor je.  Geen paniek wanneer je een beetje stijf bent en pijn hebt als je taken in het algemeen dagelijks leven weer oppakt. Dit is niet automatisch slechts en betekent ook niet automatisch schade aan de rug. Belangrijk om te vermelden is ook dat er geen oefeningen goed of slecht is voor de rug. Alle vormen van bewegingen schijnen te helpen, wel is belangrijk om dit (rustig) op te bouwen en het te blijven volhouden. Dat in ogenschouw nemend zorg voor  een oefening of activiteit waarin je plezier beleeft, voldoende geeft en je bijna altijd en overal kunt uitvoeren.

3. Lage rugklachten zitten niet tussen de oren- maar gedachten en emoties zijn wel belangrijk.

Sommige lage rugklachten kunnen het gevolg zijn van een specifieke blessure, maar in veel gevallen is er geen sprake van een groot trauma of van een ongeval. Ongeacht of er nu een specifiek trauma was of niet, veel andere factoren kunnen van invloed zijn op het (vertraagde) herstel van de lage rugklachten. Daarbij horen gemoedstoestand, angst, verstoorde relaties op het werk of thuis, stressvolle levensgebeurtenissen of een verstoord slaappatroon. Gelijk aan hoofdpijn; je kunt behoorlijk veel pijn ervaren, maar dat wilt niet zeggen dat er iets “stuk” is, maar ze zijn vaak gerelateerd aan spanning of een verminderd slaappatroon en hoe deze onze algemene belastbaarheid beïnvloeden en ons immuunsysteem.

Wanneer je beangstigende oorzaken en prognoses vertelt worden over lage rugklachten, dan kan dit leiden tot nog meer spanning van de spieren in de lage rug hetgeen de pijn verder laat toenemen.  Hoe dan ook ben je bewust hoe je gedachten en emoties je algemene gezondheid beïnvloedt en ook je pijnbeleving. Dit kun je vergelijken met een volumeknop van je stereo installatie. De vanuit de radio blijft hetzelfde, de volumeknop bepaalt echter hoe hard dat het geluid binnenkomt. Bij ons hebben  emoties en gedachten een invloed hoe ver de volume knop van pijn open of dicht staat en daarmee hoe hard dat het binnenkomt in het brein

fysio

4. Rugproblemen voorkomen klinkt fantastisch, maar je pogingen zouden ook een onderdeel kunnen zijn van het probleem.

Aangezien lage rugpijn je behoorlijk kan beperken en het de maatschappij veel geld kost, wordt er veel geïnvesteerd in preventie. Dit is begrijpelijk, voorkomen is tenslotte beter dan genezen. Alleen de preventieve maatregelen zijn in het verleden vaak niet effectief gebleken. Er zijn bijvoorbeeld pogingen gedaan om de belasting op de werkvloer te verminderen en de ergonomie op het kantoor te verlagen, deze hebben echter noch de pijn, beperkingen, noch het verzuim verminderd. Sterker nog, deze benaderingen hebben mensen onnodig ongerust gemaakt over hun dagelijkse werktaken zoals het buigen van de rug, tillen en zitten.

Er zijn een tweetal alternatieven.

1.       Behalve te focussen op fysieke factoren zoals houding en ergonomie, is het mogelijk dat preventie programma’s zich meer concentreren op belangrijkere risicofactoren (bijvoorbeeld; slaap, spanning, gemoedstoestand, angst, tevredenheid op het werk en algemene gezondheid)

2.      De tweede optie is misschien meer omstreden, maar misschien is preventie wel onrealistisch en werkt het niet. De reden hiervoor is dat rugpijn – identiek aan vermoeid raken of verdrietig worden – dat het nu eenmaal gebeurt in het leven. We willen het niet, maar het beurt gewoon, het wordt er gewoon bij. Het overkomt bijna iedereen op een bepaald moment in het leven.

Echter wat niet normaal is, is het niet relatief snel herstellen van lage rugpijn. Daarom zou het geld en de moeite die in preventie gestoken wordt, wellicht beter gespendeerd kunnen worden aan het geven van goede, juiste en wetenschappelijk onderbouwd advies als mensen lage rugpijn krijgen. Zodat de cliënten ook weten wat ze moeten doen.